2017. április 20.

Óvakodj az irodalmi ügynököktől!

Nincs kegyelem: ha nem figyelsz, fizetsz.


Mármint ha csalnak. Tegyük fel, hogy angolszász mintára kerítesz magadnak egy irodalmi ügynököt a boldogulás reményében. Azt mondják, a remény hal meg utoljára, ám ha egy irodalmi ügynökség átverésének áldozatává váltál, ezt döngölik először a földbe.




A megelőlegezett bizalom csapdájában

Magyarországon még messze állunk attól, hogy egymást érjék az irodalmi ügynökségek, idehaza egészen más modell szerint zajlik a szerző és a kiadó kapcsolattartása, de eljöhet az idő - és némely szakmában már egy ideje így van -, hogy megjelennek a piacon az egyre kompetensebb és aktívabb irodalmi ügynökségek. Minden terület kitermeli a maga nyerészkedőjét, miért lenne az ügynökségek világa kivétel?
Nyitottnak lenni annyi, mint észrevenni a megszokottól, alapértelmezettől eltérő újdonságot. Bízni is bennük kicsit más tészta, mert egyrészt a bizalmat ki kell érdemelni, másrészt megfelelő mennyiségű információ híján könnyen balekság lesz a jóhiszeműségből. Könnyebb felkészültnek lenni és figyelni az intő jelekre, mint utólag siránkozni, és arra játszani, az áldozatot nem illik bántani. Az irodalmi ügynökségek világa olyan, amire fel lehet készülni, és érdemes is tájékozottnak lenni, máskülönben nehéz felelős döntést hozni egy olyan fontos dologban, kinek a gondjaira bízd az írásodat.

Valami bűzlik

Ha tudományos publikációt fontolgatnál, most azt mondanám, védesd le olyan hamar, amilyen hamar csak lehet, de te regényt írsz, és egy regényíró ötletének, egyéni kifejezéseinek bebiztosítása tetemes összeget emészthet fel.

A sunyiság a legváltozatosabb formába kerülhet eléd. Aki gátlástalan, nem számít arra hogy kiállsz magadért, és valljuk be, a legtöbben nem állnak ki magukért, csak riadtan pislognak, jól viselkednek, és magukat győzködik, biztos ők értettek félre valamit, a másik nem úgy gondolta. Ám vannak helyeztek, amikor igenis úgy gondolják, sőt, még úgyabbul és ha észnél vagy, rájössz itt csalás esete áll fenn. Még ekkor is készülj fel a leszerelésedre bekészített terelésekre, mellébeszélésekre. Példák, amik szembejöhetnek veled:

  • Irodalmi pályázaton indulsz, de nem tudod, hogy a pályázatot szervező ügynökség ezt arra használja, hogy minél több kéziratot gyűjtsön be magának. Megdicsérnek, nagy kiadók nevével dobálóznak, akiknek kiközvetíthetik megjelenésre a munkád, aztán a beszélgetés egy pontján felmerül, hogy ehhez szerény adminisztrációs díj címén neked is hozzá kéne járulnod. Ha fizetsz, a legszerencsésebb esetben valóban állják a szavukat. Ha kevésbé vagy szerencsés, benyelik a pénzt, és úgy tesznek, mintha keresnék a neked való kiadót. Ezt jó hosszú időre elhúzzák, hogy a végén azt mondhassák, ők mindent megtetted, de sajnos senkit se érdekelt a műved.
  • Tárgyalsz egy ügynökséggel, bekérik a kéziratodat, de csak nem juttok dűlőre, végül nem vállalják el a képviseletedet. Amit te nem tudsz: ha jó az írásod, akkor ők azt más címmel, kitalált szerzői név alatt, kisebb tartalmi változtatással szemrebbenés nélkül továbbküldik megjelenésre. Ha ügyesen csinálják, sose tudod meg, mi lett a náluk hagyott kéziratmásolat sorsa.
  • Az általad kinézett ügynökség függetlennek állítja be magát, közben egy adott kiadóval áll kapcsolatban, akivel fáin kis különmegegyezése van, amiből ő szedi meg magát, nem te.
  • Formaságból előzetes dokumentációt íratnak veled alá. Nevezhetik egyszerű adatgyűjtő ívnek, amin csak a neved és a könyved főbb jellemzői szerepelnek, amit az adatbázisukba szeretnének bevinni, ám ezzel a módszerrel könnyen szerződésbe zárhatod magad. Inkább ne írj alá elhamarkodottan semmit, nehogy egy számodra teljesen előnytelen és elfogadhatatlan, nyitott végű szerződésben találd magad, ahol az ügynök jár jól, és esélyed sincs a te oldaladról szerződésbontást kezdeményezni.
  • Józan, okos kérdéseidre bunkón reagálnak, elzárják előled a tevékenységük szakmai hátterét, a eddigi eladásaikra vonatkozó részleteket.

Semmit se írj alá ügyvédi egyeztetés nélkül. Inkább fizess egy jogi szakembernek a szolgáltatásért, minthogy későbbi hercehurcára dobj ki súlyos százezreket.

Nem jobb, ha ez a sok bankó inkább a zsebedbe megy? | literary-agents
Zsebedre megy

Nívós, megbízható ügynökségek nem azt nézik, hogyan kopaszthatnak meg, mert ők a könyved bevételéből származó jutalékból élnek. Akik nem ilyenek, vagy másképp értelmezik a hozzáértést, számos módon bepróbálkozhatnak nálad:

  • Fizess kezelési költséget már az elején, közben egyhuzamban promotálják saját fizetett szolgáltatásaikat. Az ilyen ügynökségek nem arra utaznak, hogy a te könyvkiadásodból legyen bevételük, hanem hogy azt az ügyfeleik termeljék ki nekik.
  • Rengeteg szerzőt képviselnek, egy évben kétszer kötnek velük szerződést hat hónapra, ami minden egyes újrakötéskor díjköteles. Szerkesztési szolgáltatást számolhatnak fel, egyéb járulékos költségek is becsúszhatnak, és sose próbálják eladni az így "szerkesztett" kéziratokat.
  • Bújtatott kapcsolatokat tartanak fenn magánkiadókkal, akik eleve pénzért adnak ki könyveket. Arra játszanak rá, akit elégszer utasítottak el, az elkeseredésében akár ebbe a modellbe is belemegy.
  • Csak kiválasztási díj ellenében foglalkoznak az írásoddal, ami az elolvasást és a kritikaadást takarja.
  • Odavannak az írásodért, ezért csak veled csak most a szokásos tarifáiktól eltérően kivételt tesznek, és ingyenes, vagy töredék árral kecsegtetnek. Az ilyen kettős elbírálás mindig óva intsen, itt valami nagyon nem stimmel.
  • Beküldéskor elolvasási díjat kérnek. Régen ez nagy divat volt a komolyabb ügynökségeken is, de mára kikopott a szokásból.
  • Szerződéskötéskor kiadói beküldési díjat és marketingköltséget akarnak felszámolni.
  • Minden áron rá akarnak venni, hogy vedd igénybe a kéziratszervizüket. Magára valamit is adó ügynökségek nem tukmálnak ilyesmit.
  • Saját vagy partner kiadóval végeztetett szerkesztési szolgáltatás ajánlgatása. Ez egyrészt összeférhetetlenséget teremt, másrészt ebből neki lesz pénze, nem neked. Előnyös ez számodra?
  • Pályázatot írnak ki, ami egy fizess hogy megjelenhess sémába vezet: ha kiválasztanak, fizetett szerkesztésen kell átesnie a művednek, és csak akkor jelentetik meg, ha fizeted a kiadás költségeit. Ez gyakorlatilag magánkiadás.
  • Olyan kapcsolódó szolgáltatások használatára buzdítanak a a terjesztési előny megszerzéséhez, mint a számodra készített webdesing, katalógushely, borítóterv, illusztráció. Ezek az ügynökségek szintén nem a könyved eladásból akarnak meggazdagodni.

A legegyszerűbben onnan tudhatod, hogy a megfelelő ügynökséggel álltál-e le, hogy milyen kiadóval szerződik. Ha rosszal, az rád terheli a költségeket, a jó ellenben fizet neked.

Forrás:
Top Six Scams Targeting Writers
Dishonest literary agents
Writer Beware

Korábbi írásom az irodalmi ügynökségekről: Itt az előny, ott a hátrány

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése